Dagje IBBO Eldariet

 

Nieuwsgierig naar een dag op de IBBO, wat is de rol van de begeleider, hoe ziet een lesdag eruit, gingen Geertje, Jacques en ik (Jolet) in alle vroegte met de auto naar IBBO Eldariet in Maastricht.

IBBO Geleen

Dagopening

We werden warm welkom geheten en konden meteen de dagstart van de begeleiders ervaren. Alle ochtend-emoties van je af laten glijden en verbinding maken met elkaar.

Daarna was het tijd om de deur te openen en druppelden de kinderen binnen. De schoenen gingen uit. Op blote voeten, sokken of pantoffels werden de jassen en tassen naar de daarvoor bestemde ruimte gebracht. Daarna liep iedereen naar boven, naar de gezamenlijke ruimte op zolder, waar we bij binnenkomst een druppeltje lavendelolie in onze handpalm kregen. Iedereen zocht een plekje en de dag werd geopend door eerst alles van de ochtend van je af te zetten en daarna ontspannen zitten of liggen met meditatieve muziek. 

De kinderen waren de dag ervoor al op de hoogte gesteld dat we op bezoek zouden komen, omdat wij bij IBBO Heliotroop gaan werken. Een voorstelrondje werd gedaan, wij kregen onze persoonlijke gids aangewezen die ons door het huis zou rondleiden.

 

Eerste dagdeel

De VO (voortgezet onderwijs) leerlingen gingen naar science-les en een docent Frans zou komen voor 2 leerlingen. De BO (basisonderwijs) kinderen gingen naar de lesruimte voor rekenen. Ook trokken de kinderen (en wij) voor zichzelf een dagkaartje.
Onze gids hield van toneelspelen en zingen en was heel open. Bij elke ruimte was wel een verhaal. In de huiskamerruimte waar de grote tafels staan voor de pauze/lunch, stonden en hingen allemaal zelfgemaakte werkjes, versiersels en wensen. Dat bracht ons meteen op ideeën voor onze IBBO. De sfeer was heel ontspannen, iedereen was gemoedelijk, de kinderen waren gemotiveerd met hun werk bezig.

Na het eerste werkmoment kwam iedereen naar de benedenruimte en was er tijd voor een kleine pauze, gevolgd door buitenspelen. Hierna was er voor de BO-ers muziekles en gingen de VO-ers met hun project aan de slag.
Bij iedereen die we vroegen ‘wat is de reden dat je naar IBBO bent gegaan’ kwam wel dat de vorige school niet leuk was, er gepest werd, er te weinig uitdaging was. Hier was iedereen enthousiast bezig en iedereen oogde ook ontspannen. De lunch was vanwege het mooie weer in de tuin. Iedereen zocht een fijn plekje om de gezonde maaltijd die van thuis mee was genomen op te peuzelen, er werd gezellig met elkaar gekletst. 

 

Tweede dagdeel

In de buurt was een veldje waar de VO-ers gingen basketballen. De BO-ers konden zich uitleven in het speeltuintje.

Bij terugkomst rook het heerlijk binnen, er was in het tweede werkmoment door een aantal meisjes met een ouder een lekkere groentesoep gemaakt. Bij IBBO geldt de regel: wat je op je bordje krijgt, eet je ook op! Na de soep werd per tafel door de kinderen het kommetje naar de keuken gebracht waarbij een ieder zijn eigen kommetje en lepel afspoelde. 

Daarna was er nog even tijd om de kaart van de dag na te bespreken en werd er een spelletje gedaan of getekend. 

Om kwart over 3 was het tijd om het werk op te ruimen en ging iedereen aan zijn/haar eigen taak: een ruimte stofzuigen, afwassen, tafels afnemen, toilet schoonmaken, afstoffen, speelruimte opruimen. Zodra dat klaar was gingen we allemaal naar zolder om de dag af te sluiten.

 

Afsluiting

Met een ’talking stick’ mocht iedereen om de beurt iets positiefs van de dag benoemen en werd de dag met een muziek meditatie afgesloten. 

Spullen pakken, schoenen aan en terug naar de ouders. Ook de begeleiders sloten nog de dag met elkaar af voordat de terugreis werd aanvaard. Wat een heerlijke ontspannen dag! We hebben veel gezien en gedaan, maar het voelde allemaal heel relaxed. Zo anders dan in het reguliere onderwijs!
IBBO Heliotroop, we zijn er klaar voor!

 

Contact

 

Heb je vragen die je graag aan ons wilt stellen of wil je iets met ons delen, je kunt ons mailen via contact@ibbo-hoorn.nl